Как чета…

Съвсем без покана и аз поемам щафетата, за да споделя аджаба като голямата познавачка как чета и аз:

Похапваш ли докато четеш? Ако го правиш, коя е любимата ти “храна за четене”?

Не. Не разбирам и хората, които четат на закуска или обяд. Първо, че се разсейваш от книгата, второ се разсейваш от храната. И двете неща са важни и все пак можем да отделим известно време от денонощието и да се насладим на книгата и на вкусното ядене.

Какво обичаш да пиеш, докато четеш?

Тук няма две мнения – капучино!

Отбелязваш ли си някакви пасажи и моменти книгите или идеята да драскаш по книгата те ужасява?

За жалост си драскам. Знам, че не правилно, но с едно меко моливче си отбелязвам важните неща и не смятам, че това спада към раздела на най-ужасните ми постъпки. Винаги съм смятала, че книгата е помощник и съветник и ако не мога да открия в него най-добрия съвет, като не съм го отбелязала предварително… има шанс да се превърне в досаден събеседник, който не знае какво иска да каже.

Как отбелязваш последната прочетена страница – книгоразделител, кучешки ушички (като прегъваш листа отдолу), оставяш книгата отворена?

Никакви прегъванки! Тук съм категорична. Веднъж видях във влака един младеж, чийто учебник по икономика беше целият с тези прегънати странички и си дадох сметка колко “обича” този предмет. Номерът с един любим книгоразделител също не върши работа – като чета повече от 3 книги изпадам в паника в коя от тях да го сложа :)

Художествена или нехудожествена литература? Или и двете?

И двете. Чета много художествена и още повече свързана с маркетинг и PR. Хубаво е да не губиш почва под краката си, но и да не стъпваш твърде здраво.

Държиш ли да прочетеш главата до края, преди да оставиш книгата, или можеш да си спреш по всяко време?

Не. Спирам, когато спре трамваят. Или когато авторът се отплесне в излишни разсъждения, давам малко почивка. На него и на себе си :)

Можеш ли да захвърлиш книгата, ако авторът те дразни?

Да. Но не ако авторът, а ако книгата ме дразни. Все път с разочарование признавам, че съм сгрешила в избора си и макар и рядко, но оставям някои книги. Но не го приемам като тотална трагедия. В крайна сметка колкото хора, толкова мнения – на мен може да не ми е допаднала, а на съседа това да е любимия бестселлър. Шанс, както се казва.

Ако попаднеш на непозната дума, спираш ли, за да потърсиш някъде значението?

Рядко. Все пак ако се помъкна и с тълковен речник, чантати ми ще остане съвсем без дръжки :)

Какво четеш в момента?

В момента съм на “Почивка в кома” с Бегбеде, “Наш човек от мястото на събитието” на Роберт Перишич, “Малка лилава книга” на Едуард де Боно и Речник на символите. Манджа с грозде!

Коя е последната книга, която си купи?

Емине на Теодора Димова. Останах поразена.

От тези хора, които четат само по една книга, ли си или можеш да четеш по няколко наведнъж?

Чета минимум две книги. Знам, че не е правилно, но така се получава. Изключително неудобно е, защото се налага да се връщаш назад и да си припомняш “а тук за какво ставаше дума”, но просто се налага. Книгите играят напълно различни роли в живота ми – образоват ме, поучават ме, забавляват ме, помагат ми. И имам нужда от всички тези приятели.

Имаш ли си любимо място/време за четене?

Когато бях малко се събуждах и сядах с книгата в леглото. Сега нямам този лукс, а и често изневерявам на навика като гушна лаптопа вместо книгата. Сега чета в градския транспорт. Много е удобно, хем не се ядосваш на задръстването, хем бързо ти минава времето, хем се потапяш в друг свят. А ако усмихнато се вредиш и да седнеш, блаженството е пълно!

Какво предпочиташ – поредици от книги или самостоятелни издания?

Самостоятелни.

Има ли книга или автор, които препоръчваш отново и отново на всичките си приятели?

Да. Много обичам да казвам “Прочети Бегбеде и ще разбереш”, разбира се нищо няма да разбере, но поне е забавно да образоваш другите :) Извън шегата, наистина препоръчвам “Любовта трае три години” на Бегбеде и “Майките” на Теодора Димова. И двете са тежки, но и двете са хубави.

Как организираш книгите в библиотеката си? (по жанр, заглавие, име на автора, т.н.)

… по място в нея. Отдавна нямам време да я подреждам. Преди губех цели часове да ги подреждам по височина и тематика, сега бегло се мъча да поддържам този ред. Хубавото е, че винаги знам къде стои книгата, която търся.

Честит 24-май на всички!!

Leave a Reply

